1. Algemeen
Om goede medische zorg te kunnen verlenen, leggen wij uw naam, adresgegevens, telefoonnummer en e-mailadres vast. En ook uw medische gegevens.
Wij doen dit op de manier die in verschillende wetten is vastgelegd. Zoals de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (Wgbo) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Avg).
Wij gebruiken uw gegevens alleen voor het verlenen van medische zorg en de bijbehorende administratie. En wij beveiligen uw gegevens, zodat andere mensen uw gegevens niet kunnen inzien. Wij bewaren uw gegevens zolang als nodig is voor het verlenen van zorg en zolang de wet ons verplicht om uw gegevens te bewaren. Het betekent ook dat wij medische gegevens van patiënten niet met gezinsleden mogen delen.
Wij wisselen gegevens uit met andere zorgverleners, zoals huisartsen, apotheken, ziekenhuizen, fysiotherapeuten. Dit doen wij via beveiligde systemen en alleen als dit nodig is in het kader van uw behandeling. Onze huisartsen en andere zorgverleners raadplegen uw gegevens alleen als dat noodzakelijk is voor het uitvoeren van hun taken. Naast uw huisarts hebben andere zorgverleners in de huisartsenpraktijk toegang tot uw gegevens indien zij als zorgverlener betrokken worden bij het leveren van zorg aan u. Dit betekent dat een waarnemend huisarts, praktijkverpleegkundige, assistente, praktijkondersteuner GGZ en praktijkondersteuner-Jeugd uw gegevens kan bekijken als dit voor uw behandeling van belang is.
Voor uw en onze veiligheid worden camerabeelden van de hal en balie vastgelegd. Deze beelden worden na 3 weken verwijderd.
Wij vragen om uw toestemming, voordat we uw medicatiegegevens via het landelijke LSP beschikbaar stellen aan ziekenhuizen en apotheken.
Wij hebben ICT-leveranciers ingeschakeld voor het onderhoud en beheer van onze informatievoorziening. Wij hebben deze leveranciers zorgvuldig geselecteerd en met hen duidelijke afspraken gemaakt over geheimhouding en beveiliging. Wanneer het – ondanks onze maatregelen – mocht gebeuren dat derden ongeautoriseerd toegang krijgen tot uw gegevens, dan melden wij dat bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
2. Verzamelen en verwerken van patiëntgegevens die anoniem gemaakt zijn.
Ten behoeve van kwaliteitsdoeleinden, vergelijking tussen praktijken onderling en deelname wetenschappelijk onderzoek leveren wij niet tot een patiënt herleidbare, gegevens aan. De gegevens zijn anoniem gemaakt. In andere situaties leveren wij alleen patiëntgegevens aan na toestemming van de patiënt.
3. Uw rechten
U heeft recht op inzage in uw gegevens. Wanneer blijkt dat gegevens over u niet kloppen heeft u het recht om deze door ons te laten corrigeren of te laten verwijderen. Hierbij kan het voorkomen dat het niet mogelijk is om (volledig) te voldoen aan een verzoek (bijvoorbeeld als uw inzage leidt tot een inbreuk op de privacy van anderen). Mocht u uw gegevens willen inzien, kunt u hierover contact opnemen met onze manager die is aangesteld als Functionaris Gegevensbescherming.
4. Klachten/complimenten
Als u klachten of complimenten heeft over de wijze waarop wij uw gegevens behandelen, neemt u dan contact op met onze Functionaris Gegevensbescherming. Haar naam en emailadres staan op onze website. Mocht u er met onze Functionaris Gegevensbescherming niet uitkomen, dan heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
12-2020